Scroll down for English
שרה יושבת באוהל עסוקה בעיסוקה "וימהר אברהם האהלה אל-שרה" ויאמר "מהרי שלוש סאים קמח סולת לושי, עשי עוגות." שרה עושה אך איננה מוזמנת לאכול אם האורחים השואלים, "איה שרה אשתך?" "ויאמר, הנה באוהל." אפילו הבשורה "שוב אשוב אליך כעת חיה והנה-בן לשרה אשתך" נאמרת בלשון נסתר ושרה שומעת בתוך האוהל. הדבר בולט עוד יותר כי בשורה זו מיועדת לשרה במיוחד, הרי אברהם כבר קבל את אותה ההודעה, מפי גבורה, בסוף פר' לך-לך. כנראה שהוא לא ראה לנכון למסור אותה הלה לשרה ולכן היה הכרח לשלוח שליחים נוספים.
שרה, מלומדת ניסיון מר בנדון, מתקשה לאמין וצוחקת בליבה. ה' מגיב קודם לאברהם: "למה זה צחקה שרה?" ורק אז מישהו - ה'? אברהם? אחד המלאכים? פונה לשרה ישירות "ויאמר לא כי צחקת!" למרות חשיבותה העליונה של שרה בלידת יצחק, היא איננה שותפה פעילה בדיון.
מהסקירה הקצרה הזאת, אפשר להסיק מסקנה ששרה הייתה אישה סבילה, כנועה בחברה שבטית, פטריארכית ולסגור עניין. אך זה קל מדי, מזלזל מדי באם אומה. היא, היא חשובה להקמת השושלת. אברהם היה מוכן שישמעאל יירש אותו אך האלוהים קובע "אבל שרה אשתך יולדת לך בן… והקימותי את בריתי אתו לברית עולם." לכן כדאי שנשקיע כמה דקות בשרה.
כמו שציינתי קודם, שרה מלומדת ניסיון, עוד באור-כשדים, לפני שה' פונה לאברהם בצווי: "לך-לך" התורה מציגה את שרה כ"עקרה." בחברה שהעריכה נשים על-פי יכולתם ללדת, מצבה העגום הולכת לפניה גם כאשר תרח מעביר את החמולה להרן וגם כשאברהם ממשיך הלה לארץ כנען. סביר מאוד להניח ששרה גם משתוקקת לילד מתוך צורך נפשי שלה, תשימו לב לקנאות בה היא שומרת על יצחק. אפילו עולה על הדעת שהיא הסכימה לתרגילים של אברהם "אחותי היא" בתקווה שאם גבר אחר היא תוכל ללדת.
כאשר שרה משלימה (ככל הנראה) עם מצבה היא לא סומכת על נסים ודואגת להמשך ביתו של אברהם. היא מציעה את עסקת הפונדקאות בין אברהם והגר. אך הצלחת התוכנית לא מביאה לתוצאה ששרה צפתה לה - הגר וישמעאל גורמים לה יותר סבל מנחת.
רק בגיל 90 "ה' פקד את שרה" ויצחק הנכסף נולד. גם בשיא אושרה - סמוך לחגיגה לכבוד יצחק - שרה לא מצליחה להשתחרר מפחדיה מפני הגר וישמעאל. ברוב תסכולה היא דורשת "גרש האמה הזאת ואת בנה!" "וירע הדבר מאוד לאברהם על אודות בנו …" הוא לא קשוב לכאבה של שרה. הוא מקבל את דרישתה וגם את תגובתו של האלוהים "שומע בקולה" באפן המילולי ביותר ולא מחפש שום דרך אחרת לפתור בעיה שבוודאי לא צצה בן-לילה.
אחרי זה שרה נעלמת מן התורה עד ליום פטירתה. בסיפור העקדה, היא מופיעה רק במדרש.
פרטי חייה של שרה רחוקים מהמציאות שלנו אבל שרה גם מסמלת כל-אדם:
כל אדם - שלא קובע מהלך חייו. *
כל אדם - שלא יכול להגשים את שאיפותיו בפעם הראשונה או אפילו השניה. *
כל אדם - ששומע קול אלוהים דרך אחרים או עמום בתוך האוהל. *
כל אדם - שהסובבים אותו לא מבינים את המסר מאחרי מלותיו. *
כל אדם - שכמעט מפסיד את כל מה שהשיג אחרי מאבק עיקש. *
כל אדם - שזקנתו עטופה בשתיקה. *
"וה' פקד את שרה," הוא לא רק הגן על אברהם שזכה לתקשורת אלוהית משופרת ועשה בשם האל מעשי גבורה אלא הוא גם פקד את שרה שחיה עם שתי רגליים על הקרקע, אם לא בתוך הבוץ.
כשאנחנו - כקהילה וכיחידים - שוקלים האם להוסיף את שרה (ושאר האמהות) לתפילתנו השאלה לא צריכה להיות "האם להוסיף את שרה כאישה?" הרי אנחנו לא כוללים אברהם בגלל שהוא גבר. אלא השאלה צריכה להיות "איזה רבדים רוחניים שרה תוסיף לתפילתנו?" לדעתי אזכורה של שרה בתפילה מעידה שאלוהינו הוא לא רק אלוהי אברהם, אלוהיהם של גיבורי האמונה המדברים עליו ישירות אלא שהוא גם אלוהי שרה, אלוהינו שלנו
החיים במציאות מסובכת ושומעים את קולו רק במרחק רב.
קהילת הוד והדר
פרשת וירא, תשס"א
Sarah
is sitting in her tent attending to her business, when “Abraham hastened into
the tent to Sarah, and said, ‘Quick, three seahs of choice flour! Knead and
make cakes!’” Sarah does this but is not invited to eat with the guests, who
ask, “Where is Sarah your wife?” Abraham replies “There, in the tent.” Even the good news, “I will return to you next year, and your wife Sarah
shall have a son!” is transmitted in Sarah’s absence. She overhears it from
within the tent.
This
is especially striking because this announcement is intended specifically for
Sarah, since Abraham already received the same message, directly from God, at
the end of Parashat Lech Lecha. Apparently he did not see fit to pass it on to
Sarah, so it was necessary to send additional emissaries.
Sarah,
who has had her fill of bitter experience, has a hard time believing the news and
laughs in her heart. God first responds to Abraham: “Why did Sarah laugh?” And
only then does someone – God? Abraham? One of the angels? – address Sarah directly
“You did laugh.” Despite Sarah’s supreme importance in the birth of Isaac, she
is not an active participant in the discussion.
From
this short review, one could conclude that Sarah was a passive, submissive woman
in a tribal, patriarchal society, and end the discussion. But that would be too
easy, too dismissive of the Matriarch of the Jewish People. Sarah specifically is important
for the establishment of the dynasty. Abraham was ready for Ishmael to be his
heir, but God states “Nevertheless, Sarah your wife shall bear you a son, and
you shall name him Isaac; and I will maintain My covenant with him as an
everlasting covenant for his offspring to come (Gen. 17:19).” Therefore, it
would be worthwhile for to invest a few minutes in Sarah.
As
I noted, Sarah, has had her fill of bitter experience. Even before leaving Ur
Casdim, before God commanded Abraham “Go forth,” Sarah is introduced as “barren.”
In a society that valued women according to their ability to give birth, her
sad situation precedes her even when Terah moves the clan to Haran, and later when
Abraham continues to the land of Canaan. It is very likely that Sarah also
yearns for the child to fill her own emotional needs; pay attention to the tenacity
with which she looks after Isaac. It might even be that she agreed to Abraham’s
claims “She is my sister” in the hope that she could give birth with another
man.
When
Sarah came to terms (apparently) with her condition, she does not wait for a miracle,
and takes action to ensure the continuation of Abraham’s lineage, by proposing
the surrogacy arrangement between Abraham and Hagar. But the success of her
plan does not bring about the result Sarah expected. The presence of Hagar and
Ishmael cause her more suffering than satisfaction.
It
was only at the age of 90 that “the Eternal
remembered Sarah” and the longed-for Isaac was born. Even at the height of her
joy, at a celebration in honor of Isaac, Sarah cannot free herself from her
fears of Hagar and Ishmael. In her frustration, she demands, “Cast out that
slave-woman and her son!” Abraham was distressed by this demand and shows no
sign of being attentive to Sarah's pain. When God instructs him, “hear her
voice,” Abraham complies in the most literal manner, and seeks no other way to
solve a problem that certainly did not emerge overnight.
After
that Sarah disappears from the Torah until the day of her death. In the Binding
of Isaac, she appears only in the midrash.
The
details of Sarah's life are far from our reality, but Sarah represents every
person:
- Every person who does not determine the course of her/his life.
- Every person who cannot fulfill his/her ambitions for the first or second time.
- Every person who hears the voice of God through others or faintly from inside the tent.
- Every person who is misunderstood by those around her/him, who miss the message behind the words.
- Every person who almost loses everything s/he has achieved after a stubborn struggle.
- Every person whose old age is wrapped in silence.
“The Eternal remembered Sarah.” God not only shields Abraham, who benefits from direct divine
communication, and did heroic deeds in the name of God. God also remembers Sarah,
who lived with two feet on the ground, if not in the mud.
When
we – as a community and as individuals – consider whether to add Sarah (and the
other matriarchs) to our prayers, the question should not be “Should I add
Sarah as a woman?” After all, we do not include Abraham because he is a man. Rather the question should be “What spiritual layers will remembering Sarah add to
our prayer?” In my opinion, mentioning Sarah in prayer signals that our God is
not only the God of Abraham, the God of the heroes of faith who receive direct revelations, but also the God of Sarah, the God of people who
live in complicated, messy reality and hear God’s voice faintly in the distance.
Hod veHadar
Parashat Va'era 5761--Nov. 2000
I really liked this Kavana on a possible update to our Keva...
ReplyDeleteThe question which it raises, and I think should be raised, what spiritual layers do the patriarchs add to our prayer?
Totally. For Abraham and Jacob there is so much material. both biblical and midrashic, that it’s not too difficult to find meaning. Isaac is harder. I think the best solution was proposed by R. Reuven Hammer in "A generation of Isaacs." Conservative Judaism, vol. 45, No. 2, Winter, 1993, pp. 71–74. Basically his claim is that despite the trauma of the Akeida, and unlike Abraham and Jacob, Isaac stays put for life. Rather than a revolutionary, he a Isaac positive person who has success (agricultural, diplomatic) and failures (sibling rivalry) but like the post-1948 generation of Israeli s continues building and developing on the foundation of those who came before.
Delete