דברים על פרשת ואתחנן תש"פ (דברם ג:כג-ז:יא)
בברית בין ה' ובין עם ישראל כמעט ואין עברה חמורה מעבודת אלילים, כמו שמשה מזהיר את העם שוב ושוב בדבריו על העתיד שהוא מצפה שיבוא אחרי הסתלקותו:
פֶּן־תַּשְׁחִתוּן וַעֲשִׂיתֶם לָכֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כָּל־סָמֶל תַּבְנִית זָכָר אוֹ נְקֵבָה׃ (דברים ד:טז, ופסוקים אחרים בהמשך הסעיף).
וגם בעשרת הדברות:
לֹא־תַעֲשֶׂה־לְךָ פֶסֶל כָּל־תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ׃ (דברים ה:ח).
בהפטרה הנביא ישעיהו ניגש לנושא מכיוון אחר ומדגיש שעצם המאמץ להציג את האלהות בחומר דומם הוא עקר מאליו כי הפער בין הדברים עצום כל כך (אצטט את הפסוק בהמשך).
האם משמעות הדבר שאין לה' יוצג עלי אדמות?
במאמר "דת וגזע" שהרב אבהרם יהושע השל שפירסם באנגלית בשנת 1963, הוא מתרעם על האלימות שהופנה כלפי משפחתו של ג'מס מרידת' (הסטודנט השחור הראשון שלמד באוניבסיטת מיסיסיפי), מצטט את הפסוק מעשרת הדברות שהבאתי למעלה וממשיך (בתרגמו של דרור בונדי בספר אלוהים מאמין באדם, עמ' 41):
יש דבר מה בעולם שהתנ"ך מתייחס אליו כסמל של אלוהים. אין זה מקדש ולא עץ. אין זה פסל ולא כוכב. הסמל של אלוהים הוא האדם. כל אדם. כמה רבת משמעות היא העובדה שהמונח "צלם" שבדרך כלל משמש במובן של גנאי כלפי דמות אלוהים מעשה ידי אדם, וכן המונח "דמות" שעליו טוען ישעיהו [בהפטרה שקראנו השבוע]: "וְאֶל־מִי תְּדַמְּיוּן אֵל וּמַה־דְּמוּת תַּעַרְכוּ לוֹ" (מ:יח) -- משמשים שניהם לציון האדם כצלמו ודמותו של אלוהים. יש להתייחס בכבוד לאדם לכל אדם. לאור דמותו המסמלת מלך מלכי המלכים.
חבר קונגרס ג'ון לויס |
מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלשה דברים שהיו בו: עבודה זרה, וגלוי עריות, ושפיכות דמים... (בבלי יומא ט:ב)
אם נמשיך את קו מחשבתו של ר' השל גלוי עריות (שהייתי כוללת בהם כל אלימות מינית ומגדרית) ושפיחות דמים הם בעצם המחשות של עבודת אלילים, מעשים אלימים וגסים של חילול הקודש. שנאת החינם עליו נחרב הבית השני מעביר את חילול מהרובד האלים וחיצוני אל תוך לב האדם.
זה החוברן. הבניה הוא ההפך, הפנמת הרעיון כי האדם, כל אדם הוא צלם האלהים. תדמיינו רגע מה היה קורה לו כל אחד ואחת בשתי צדי המתרס ברחוב בלפור, וגם אלו בתוך הבית, כל מי שהם מייצגים, וגם כל מי שלא מוצג שם בכל מרחבי הארץ היה מתיחס לזולתו כאל דמותו של אלהים. מהות המחלוקת הייתה נותרת בעינה אבל הדרך אל הפתרון תשתנה לחלוטין.
זה תלוי רק בנו. המאמץ הוא רב אך הכרחי להמשך קיומנו כעם ישראל בארץ ישראל.
No comments:
Post a Comment