Tuesday, August 4, 2020

צדק, משפט ומלאכים מעופפים

English on the Project 929 site

על דלתות ארון הקדוש של קהילת הוד והדר חקוקים דבריו של הנביא מיכה:

 הִגִּיד לְךָ אָדָם
מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ
כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד
וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ. (מיכה ו:ח)

ולמילים אלה חוברים אלמנטים חזותיים מפתיעים. את ארון הקודש תרמו אליעזר ז"ל ולאה טל לזכרו של בנם צחי, והוא עוצב ונבנה בידי הפסל אבי שחם. מעל הארון מתעופף כתר של שרפים (מלאכים) פורשי כנפים. כשראיתי אותם בפעם הראשונה, קשה היה לי להסתיר את הפתעתי אבל נרגעתי כאשר נאמר לי שפוסק מכובד התיר את העיצוב כי למלאכים אין פרצופים. בדלתות מסביב לפסוק מצוי תרשים של עץ הספירות, סמל מיסטי מובהק.

מה נלמד מן העיצוב הכולל?

הפסוק ממיכה – אחד הפסוקים הראשנים שלמדתי כילדה – מתמצת את חזון התורה לחברה מתוקנת. אנחנו מצווים לעֲשׂוֹת מִשְׁפָּט: לנהל את חיינו הפרטיים והציבוריים לפי כללי ההגינות והצדק, כללים שאינם  נותנים עדיפות לעשיר ולבעל ‏הזרוע ומחלקים את המשאבים כך שהצרכים הבסיסיים של כולם מסופקים. אַהֲבַת חֶסֶד היא לא רק הרגשה פנימית נעימה אלא גם אהבה פעילה, גמילות חסדים המיטיבה עם הדל והמוחלש ‏בחברה על ידי נתינת סיוע ממשי: "פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ, וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא‎ ‎בָיִת: כִּי-תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ"(ישעיהו נח:ז( ודרך ‏נוכחות תומכת בכל מי שנמצא במצב פגיע: החולה והנפגע, הבודד והאבל. ‏וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ: לאו דווקא בתחום הלבוש אלא להתנהל בלי למשוך תשומת לב לעצמנו ‏ומעשינו כי העצמי אינו העיקר.

התלמוד הבבלי (מכות כד:א) מגדיר את דברי מיכה כתמצית כל המצוות כולן. לכן הפסוק מתאים ביותר להופיע על ארון קודש. מעל ארון הקודש בבתי כנסת רבים כתוב: "דע לפני מי אתה עומד." הפסוק שלנו משלים את המחשבה, כאילו לומר: "אתה עומד לפני אלהים הדורש משפט, אהבת חסד וצניעות".

כתר המלאכים מזכירים את השרפים העומד מעל לכיסא הכבוד (ישעיהו ו:ב) ומייצגים קדושה מעל להשגה אנושית. עץ הספירות ממחיש את הנסיון הקבלי לתאר ולסדר את המורכבות של היקום: הכל מקושר בסכמה מסועפת ,  מעבר לתפיסתם של רבים. והנביא מוריד את הכל ארצה, עם כללים לבניית חברה אנושית טובה יותר, עם מעשים שכולם יכולים להשתתף בהם.

הארון בכללותו מייצג אישון בין חוויות דתיות שונות: השאיפה להתעלות מעל החוויה הארצית מול  מעורבות ארצית לשפורהחיים האנושיים. 

No comments:

Post a Comment

Crossing the Red Sea through the Eyes of a Timbrel

Hebrew "In every generation, every individual is obligated see him/herself as if he or she had been redeemed from Egypt" (Haggadah...