Sunday, February 7, 2021

תהילים פרק קד: הפלא אשר בלחם

 English 

תהילים פרק קד מתחיל בתיאור גדולתו וכבודו של האל:

ה' אֱלֹהַי, גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ׃ עֹטֶה־אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה׃

עבים, רוחות ואש לוהטת עושים מלאכתו שאינו אלא הזנה וטיפוח של הבריות. מעשה הבריאה החל בריסון המים הגועשים כאשר הבורא שם גבול לתהום, כדי לפנות מצע לחיים. כעת מים מתועלים כדי להבטיח המשך קיומם של החיים ואספקת משקה ומזון לכל לפי צרכיהם. חציר צומח לבהמה וטרף מוכן לכפירים אך האדם צריך לעבוד כדי להוציא לחם מן הארץ.  

לא הפת ולא הפרוסה יצאו מזינים וטעימים מן הארץ. בני אדם חייבים לעמל עבור מזונם. לזרוע ולקצור, לדוש, לזרות ולברר את הדגן ורק אז לטחון אותו לקמח כדי לאפות לחם.

בחברה תעשייתית, לחם גבוה ויפהפה יכול להיות מוכן בכמה שעות. אבל יש דרך אחרת, עתיקת יומין אשר מרכזת את יסודות הבריאה – אדמה, מים, אור וחיים – בקערה.  ביום כב בניסן, אני מודדת קמח, מכניסה לקערה. מוסיפה כמות דומה של מים, מערבת, מכסה (אבל לא סגור מדי) וממתינה.

בתחילה, אין תזוזה הנראית לעין. אני מוציאה חצי, מוסיפה קמח ומים, מערבבת וממתינה.

כיכר לחם עגול

אט אט, שמרים טבעיים מתחילים ונכנסים לפעולה, ובועות מעטות מופיעות. עם סבלנות ונסיון, אני חוזרת על התהליך, שוב ושוב. אחרי שבוע, אולי יותר, המאמץ משתלם. כאשר היום מאיר, אני מרימה את המגבת הלחה וקערת הזכוכית מלאה בבלילה תוססת וריחנית, חיה ומזינת חיים. עכשיו האפייה מתחילה במלאה כוחה.

בהמה יכולה ללחוך חציר כמו שהוא צומח, היכן שהוא צומח. אך לחם מזין ויין לשמח לבב-אנוש דורשים עמל אדם. עדות נוספת לחכמת הבריאה. מזון אשר הוכן במאמץ וביצירתיות מזין לא רק את הגוף אלא גם את נפש האדם. בהכנת מזון אדם נעשה שותפו של הקב"ה בתחזוקת החיים והבריאה.

בפני הרים גבוהים, ירח ושמש, חיות קטנות עם גדולות, אנו מתפלאים. אני מביטה בקערה מלאת מחמצת תוססת ובצק תופח, ומתמלא יראה.

מָה־רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ה' כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ... בָּרֲכִי נַפְשִׁי אֶת־ה' הַלְלוּ־יָהּ׃

 

No comments:

Post a Comment

Crossing the Red Sea through the Eyes of a Timbrel

Hebrew "In every generation, every individual is obligated see him/herself as if he or she had been redeemed from Egypt" (Haggadah...